En virkelig sammenligning mellom Mono, Poly, PERC og Dual PV-moduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Når du leverer dine populære kjølte eller frosne produkter, vil du ha en problemfri strømløsning som lar deg være fokusert på veien samtidig som maten holdes perfekt nedkjølt for konsum. Et økende antall byer krever nå at motorer slås av mens de parkeres. Noen byer forbyr bruken av støyende generatorer i bysentrene deres. Det elektriske standby-alternativet som tilbys av mange produsenter anses som å være løsningen her. Mens motoren slås av, vil servicebatteriet drive kjøleutstyret for å kunne holde varene kjølige.
De modulære systemkomponentene som tilbys av Victron Energy lar kjølefagfolk utvikle et komplett system som passer til de nødvendige spesifikasjonene og budsjettet. Fordelen med å jobbe kun med ett merke betyr å ha kun én kontakt for oppgraderinger eller løse eventuelle sjeldne problemer som kan oppstå. Det globale nettverket av Victron Energy-fagfolk har over 45 års erfaring og er klare, villige og i stand til å omsette dine utfordringer til robuste løsninger som setter kraften til kunnskap rett ved din side.
Avhengig av volumet som skal kjøles, kan de ulike alternativene tilbys fra produsentene av kjøleutstyr. Små varebiler kan stole på kjøleutstyr i elektrisk stand-by-modus som er basert på likestrømsdrevet kjøling (12/24 V). Større lastebiler eller tilhengere har det bedre med vekselstrømbasert stativ (110/230 V) ved kjøling, på grunn av ledningskomplikasjoner som følger med disse forbrukerne av høyenergi.
For nå, la oss anta at vi utvikler for et likestrømskjølesystem med en gjennomsnittlig størrelse basert på Mercedes Sprinter-varebil.
Det daglige energiforbruket beregnes ved å legge sammen summen av alle forbrukere X og hvor mye tid vil brukes på en dag: 750 W x 2,5 timer i ventemodus fra batteriet. Legg til alle wattene til de forbrukerne som brukes på same tid for å beregne den nødvendige maksimale strømmen.
Nedenfor finner du forklaring på noen av viktigste designhensyn. Klikk på spørsmålene for anbefalinger fra ingeniørene våre.
Mestr alle utfordringene som følger med å kombinere (smarte) dynamoer, start- - og servicebatterier (litium eller bly-syre) med vårt brede utvalg av DC-DC-ladere, batterikombinatorer eller Smart BMS-produkter. Våre løsninger er spesielt utviklet for kjøretøy og sørger for at bly-syre- og litium-servicebatterier kan opplades/utlades ordentlig, uten å skade den smarte dynamoen/de smarte dynamoene eller batteriene.
Begrense strømmen fra 2 dynamoer i forskjellige størrelser for ikke å overskride den maksimale ladestrømmen til litiumbatteriet.
Takket være de raske ladeegenskapene til litiumbatterier, har det valgte litiumbatteriet en anbefalt kontinuerlig ladestrøm på 100 ampere (maks 400 A, men det anbefales 100 A i samsvar med databladet på grunn av levetiden). Anbefalingene fra Mercedes-ingeniørene er å ikke ta mer enn 50 % kontinuerlig ladestrøm fra den 80 A smarte dynamoen, da den trygt leverer 40 ampere, ikke nok til å dra nytte av det fulle ladestrømpotensialet til batteriet. Den eneste høyeffektsgeneratoren som er tilgjengelig og som matcher den aktuelle motoren var en uregulert generator som er vurdert til 180 ampere. Ved å kun bruke 50 % på en kontinuerlig måte for ikke å overbelaste, vil den andre dynamoen levere den totale ladekapasiteten til 130 ampere som vurderes til å være nok til å lade startbatteriet og servicebatteriet på same tid.
Motorens dynamo: 40 ampere (80 A/2)
Den andre dynamoen: 90 ampere (180 A/2)
Total kapasitet for sikker lading: 130 ampere
Den anbefalte ladestrømmen til litiumbatteriet (100 A) vil sikres og generatorene ikke overskrides ved å bruke strømbegrensning.
2x Orion-Tr 12/12-18: For å kunne lade servicebatteriet med motorens standard dynamo, vil denne profesjonelle «Batteri-til-Batteri» DC-DC-laderen ber om en sikker ladestrøm fra den smarte dynamoen. To Orioner er koblet parallelt for å møte ladestrømmen på 40 ampere, som leveres direkte til servicebatteriet ved å bruke Smart BMS-strømbegrenser.
For å møte det maksimale ladepotensialet, men ikke overskride det, må strømmen fra begge dynamoene også hentes innenfor sikre marginer til batteriet (strømbegrensning kreves):
System for batteristyring BMS 12/200: for å kunne begrense den totale ladestrømmen (også fra den kraftige dynamoen) og for å beskytte litiumbatteriet mot overdreven (ut)lading. Denne kompakte og robuste løsningen vurderes som det perfekte valget for systemer med en last opp til 200 A. Enheten består av et System for batteribehandling, Strømbegrenser, Batterikombinasjon og BatteryProtect i ett. Dette styrer og lader litiumbatteriet på en rask og effektiv måte. Den begrenser ladestrømmen til den sikre sonen til dynamoens utgangsspesifikasjoner, for å kunne forhindre at dynamoen overopphetes eller slites for tidlig og forhindrer overdreven utlading av batteriet.
Hvordan oversettes systemdesignhensynene til et robust system?
Kjøretøy og båter er utstyrt med motor(er) som genererer strømmen til å bevege seg, men også genererer elektrisk energi gjennom dynamoer. Dynamoer genererer elektrisk energi med likestrøm (DC) fra mekanisk energi, som brukes til å lagre energien i batteribanken eller drive likestrømsutstyr direkte.
Små motorer har vanligvis små dynamoer, større motorer har vanligvis større dynamoer, noen ganger er de til og med utstyrt med dynamoer (ekstra) meed høy ytelse for å øke ytelsen. Kjøretøyer, spesielt med Euro 4/5-motorer, kan leveres med smarte dynamoer (variabel spenning), som kontrollerer ytelsen basert på kjøretøyets driftsforhold. Dette gjør at det ikke lykkes med å opplade et sekundært batterisystem til et nivå der det kan brukes. Litium-servicebatterier kan legge en tung belastning på motorens dynamo, som sannsynligvis må beskyttes mot overoppheting eller tidlig slitasje.
Uavhengig av motorens dynamo, eller type servicebatteri, tilbyr Victron Energy et bredt spekter av løsninger for å koble enhver dynamo til hvilken som helst batteribank på en trygg måte, uten å skade den smarte dynamoen eller batteriene. Sjekk våre datablader for mer informasjon. Sjekk produsentens dokumentasjon for å se effekten til dynamoen. Når det gjelder litium-servicebanker og konvensjonelle eller smarte dynamoer, er vår anbefaling å beregne med 50% dynamoens utgangsspesifikasjon, for ikke å overbelaste dynamoen.
Se alle våre DC-DC-ladere Se alle våre batterikombinere Se alle våre alternativer for (Smart) BMSBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Se alle våre systemer for batteribehandlingEn batterimonitor er som en «drivstoffmåler» for ditt batteri. Den registrerer strømmen som forbrukes og lades. Batterimonitoren beregner ladetilstand, gjenværende kapasitet og tiden til den er tom. Batterispenningen gir ikke en nøyaktig indikasjon på batterinivået (spesielt ikke under belastning). En batterimonitor gjør det.
Victron Energy-batterimonitorer holde oversikt over historiske data, slik som antall ladesykluser, dypeste utladning, høyeste spenning, laveste spenning osv. Den varsler brukeren om kritiske forhold som lav spenning eller lav ladning og kan også slå av hele strømforsyningen med det formål å unngå dyre batteriskader, eller start av en generator.
Victron tilbyr batterimonitorer med eller uten skjerm. Smart-versjoner kan brukes for å spore detaljerte data og justere innstillinger i vår gratis VictronConnect-app. Se alle våre batterimonitorer
BatteryProtect kobler batteriet fra ikke-essensielle belastninger før det når et forhåndsinnstilt nivå (en fullstendig utlading vil skade batteriet) eller før det har utilstrekkelig kraft igjen til å starte motoren.
Victron Energy BatteryProtect har mer. Innebygde forsinkelser ved avstengning sørger for at den viktigste elektronikken ikke er koblet fra ved en feiltakelse, det vil si at når en motor startes, vil det forårsake et kort spenningsfall. Den vil automatisk koble til igjen alt i tilfelle batteriet er tilstrekkelig ladet.
BatteryProtect kommer med en fjernbryter, slik at den kan slås på/av ved å bruke en BMS eller bryter. Smartversjonen kan programmeres gjennom VictronConnect-appen.
DC-DC-omformere, eller batteri-til-batteri-ladere (omformere med innebygde ladealgoritmer) anvendes i doble batterisystemer, hvor den (smarte) dynamoen og startbatteriet har blitt kombinert med servicebatteriet (med like eller forskjellige spenninger) for å kunne lade den. De kan også anvendes til å lade applikasjoner som kommer med dedikerte batterier (slik som baugpropeller), eller til å drive applikasjoner som har en spenning som er forskjellig fra servicebatteribanken.
De fleste DC-DC-ladere kan anvendes i 12 V- eller 24 V-systemer og alle vurderes som å være egnet til både bly-syre- og litiumbatterier. Enkelte modeller av DC-DC-lader kan kobles i parallell for å kunne øke utgangsstrømmen. DC-DC-laderne anses å være en perfekt og sikker løsning for å lade litiumbatteribanker fra smarte dynamoer (og bly-syre-batterier).
Lading av litiumbatterier fra dynamoen
De fleste dynamoer kan ikke kobles direkte til litiumbatterier. Et litiumbatteri vil trekke mer strøm enn hva dynamoen kan levere. Dette vil føre til permanent skade på dynamoen. Strømbegrensning er et av alternativene for å holde seg innenfor den sikre sonen til dynamoen og ikke skade dynamoen.
Victron tilbyr flere løsninger for å kunne løse problemet, hvorav en av dem er DC-DC-vekslere:
Likestrømsutstyret er utviklet for å kunne fungere direkte med strømmen som kommer ut av batteribanken (likestrøm). Biler og båter kan ha (mye) likestrømsutstyr om bord (slik som kontrollpaneler, lys, navigasjonsutstyr, autopilot, ekkolodd osv.).
Noen mindre systemer som vil ikke kobles til nettet kan utelukkende fungere med likestrøm, med 12 V-lys, TV-er eller kjøleskap. Større systemer kan kombinere vekselstrøm- og likestrømforbrukere.
Det er alltid viktig å beskytte batteriet mot overdreven utladning. Victron tilbyr «BatteryProtect» for dette.
Formålet med servicebatteriet er å lagre strøm for forbrukerne av systemet, og gi autonom strøm spesielt når inngangsstrømkilder ikke er (fullt) tilgjengelige.
Victron Energy tilbyr flere batteriteknologier. Alle disse teknologiene er utviklet for profesjonell ytelse, pålitelighet og lang brukstid i de mest krevende miljøene. De kommer med 2 års garanti over hele verden og våre dataarkene gir et rettferdig bilde av ytelsen og forventede livssykluser. Dette betyr at ingen investeringer overraskelser underveis.
Tatt i betraktning de mange teknologiene å velge mellom, avhenger hovedvalget mellom blysyre og litium hovedsakelig av forventningene til ytelse, kostnad per syklus og fysiske aspekter (størrelse/vekt).
|
|
Formålet med servicebatteriet er å lagre strøm for forbrukerne av systemet, og gi autonom strøm spesielt når inngangsstrømkilder ikke er (fullt) tilgjengelige.
Victron Energy tilbyr flere batteriteknologier. Alle disse teknologiene er utviklet for profesjonell ytelse, pålitelighet og lang brukstid i de mest krevende miljøene. De kommer med 2 års garanti over hele verden og våre dataarkene gir et rettferdig bilde av ytelsen og forventede livssykluser. Dette betyr at ingen investeringer overraskelser underveis.
Tatt i betraktning de mange teknologiene å velge mellom, avhenger hovedvalget mellom blysyre og litium hovedsakelig av forventningene til ytelse, kostnad per syklus og fysiske aspekter (størrelse/vekt).
|
|
Startbatteriene kreves å starte motoren(e). Disse batteriene er utviklet for å håndtere en stor utladningsstrøm og nyte en annen teknologi sammenlignet med servicebatterier. Den skal alltid isoleres fra servicebatteriene for å kunne unngå utilsiktet tømming av startbatteriet. Victron Energy tilbyr flere løsninger for ulike systemtyper.
Victron Energy tilbyr flere batterikombinere. Det finne tilgjengelig mer omfattende måter å koble til start- og servicebatteriet på, inkludert tilkobling av en batterikombinator til en BMS, komplette Smart BMS-produkter eller DC-DC-ladere. Alternativene kan tilby flere kontroll- og konfigurasjonsalternativer, spesielt for å kunne beskytte ikke-regulerte dynamoer fra å overopphete og litiumbatterier fra overdreven (ut)lading.
Se alle våre batterikombinere Se alle våre DC-DC-ladere Se alle våre alternativer for (Smart) BMSAlle Victron Energy smarte produkter kan overvåkes og kontrolleres så enkelt som mulig. Koble til VictronConnect-appen via Bluetooth, og du vil ha direkte tilgang til ytelsesdataene til ditt system. Du kan enkelt endre innstillinger, slå enheter på eller av og mye mer.
Ikke-smarte enheter som har en VE.Direct-port kan også bli smarte, gjennom bruk av VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Systemet ditt kan også overvåkes og fjernstyres eksternt. Fjernfunksjonaliteten til VictronConnect gjør det mulig for Victron-produkter som har et VE.Direct-grensesnitt å få ekstern tilgang gjennom et GX-produkt, via VRM-nettportalen. Denne kraftige funksjonen tillater full konfigurasjon og overvåking av produktet fra praktisk talt hvor som helst i verden gjennom VictronConnect-appen. Brukergrensesnittet er akkurat som produktene var koblet lokalt gjennom Bluetooth eller et kablet VE.Direct til USB-grensesnittet.
Se hva VictronConnect-appen kan gjøre Se våre GX-enheterVårt veletablerte globale nettverk av lokale Victron Professionals er dedikert til å hjelpe til med å finne en optimal løsning for din utfordring.
Hos Victron synes vi det er viktig at kundene blir betjent og får støtte raskt og kompetent. Dette er grunnen til at vårt globale nettverk av Victron Professionals kan gi et veldig høyt nivå av teknisk kunnskap og er opptatt av å gi reparasjoner så raskt som mulig.
Så du kan starte eller fortsette reisen din, uansett hvor du er på vei.