Felttest: Solcellemoduler

En virkelig sammenligning mellom Mono, Poly, PERC og Dual PV-moduler.

Total soldreven avkastning: --
S
Total soldreven avkastning: --
S
Total soldreven avkastning: --
S
Total soldreven avkastning: --
S
Total soldreven avkastning: --
E
Total soldreven avkastning: --
W
Romania
--
--
Installasjonsdato: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Stråling

* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.

Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh

Seilbåt

Nyt lyden av stillhet

Å utnytte vindens kraft gjør seiling til en uforglemmelig opplevelse. Alt du vil høre er lyden fra vinden som blåser og bølgene som bryter. Men hva er den beste måten å bruke elektronikk ombord mens motoren og generatoren er slått av? Victron kombinerer energilagring og solproduksjon for å gi den kraften du trenger. I absolutt stillhet.

Hvor mye energi trenger du for turen?

Enten du seiler bort i helgen eller planlegger en tur rundt i verden, er sjansen stor for at den samme Victron-løsningen kan støtte begge deler. Det er nivået på komforten som avgjør din optimale løsning ombord. Med Victron har du strøm uansett hva du planleger å gjøre, men som et eksempel illustrerte vi ‘normale’ og ‘tyngre’ kraftprofiler nedenfor for den “gjennomsnittlige” seilbåten.

La oss ta en titt på din optimale energiplan.

Forbruk

Hvor mye trenger du?

En moderne seilbåt er fullpakket med mye elektrisk utstyr. Det meste som brukes for å kjøre båten bruker vanligvis likestrøm, større (husholdnings) apparater trenger vekselstrøm. Når det gjelder estimering av strømforbruk, er det mange som bare legger sammen mengde watt. Tid er like viktig. En mikrobølgeovn bruker kanskje 1000 watt, men bare i to minutter. Et kjøleskap kan forbruke så lite som 50 watt, men er slått på 24 timer i døgnet.

For å inspirere har vi skissert 2 systemeksempler basert på “normal” og “tyngre” bruk.

1,2 - 2,4 kWh / dag

«normale» og «tyngre» energiforbruk.Les mer

Les mer

Eksempel 1

Mikrobølgeovnen bruker 1000 W i timen, men er bare slått på i 2 minutter om dagen.
1000W / 60 x 2 = 0,3 kWh / 2 minutter

Eksempel 2

Kjøleskapet bruker 50 W i timen, men er på hele dagen (faktisk avkjøling & frac12; av dagen)
50 W x 24 timer/2 = 0,6 kWh / dag

Lagring & konvertering

Hvor mye energi skal lagres?

Lagring av energi gjør at du klarer deg med landstrøm til sjøs eller lar deg bruke solenergi som generer strøm på dagtid over natten. Omformeren vil konvertere den lagrede effekten til 230 V. Seilbåter har vanligvis lange intervaller mellom batteriladinger, så husholdningsbatteriet ditt bør ha en generøs kapasitet. Som en tommelfingerregel beregner vi energilagring for 48 timer ombord utenfor land/motor/generator/solenergi. Multipliser det daglige strømforbruket x dager for enda større uavhengighet.

x 2

Lagringskapasiteten til et litiumbatteri skal være to ganger det daglige strømforbruket.

x 4

På grunn av sin 50 % mindre utladningskapasitet, bør lagringskapasiteten til et syrebatteri være fire ganger det daglige strømforbruket.

Omdannelse

Omformeren bør dimensjoneres for å håndtere gjennomsnittsbelastningen kontinuerlig og skal samsvare med den forventede maksimale effekten til lasten, noe som våre omformere takler veldig bra (i gjennomsnitt 2 x deres kontinuerlige strømstyrke).

Generasjon

Hvor kommer kraften fra?

All energi må skapes før du kan bruke den. Victron lar deg kombinere en rekke alternativer. For det første er det landstrøm i marinaen. Det kan være begrenset til noen få forsterkere, men det er plugg inn og spill. Mens du seiler kan du bruke en (ekstra) dynamo på båtens motor. Større enn gjennomsnittlige yachter bruker generatorer se vårt andre eksempel. Støyen ødelegger imidlertid moroa med å seile. Du kan også bruke solcellepaneler for å få energi gratis.

Kilder til kraft

Omformer/lader
20A - 30A
Dynamo
70A - 90A
Soldrevne
160W - 200W

Kraftprofil

Normal og tyngre kraft profiler i kWh, basert på det daglige energiforbruket, som skal være i balanse med produksjonen.

Oppbevar batterier i Ah, doble kapasiteten ved å bruke syrebatteri batterier.

Det ser ut til at din nettleser støtter ikke de nyeste teknologiene. Denne delen kan sees riktig ved å bruke en moderne nettleser.

Systemdiagram

For et system med litium- og blybatteri

Hvordan oversettes systemdesignhensynene til et robust system?

Husholdningsbatteri
Laster

GX 4G-moduller

En GX 4G-modul vil legge til mobil Internett-tilkobling til ditt Victron Energy-system. Når ditt system finnes innenfor rekkevidden til et 4G-nettverk, vil det sende data til VRM-nettstedet, og man kan overvåke systemet fra smarttelefonen. Modulen legger til GPS-sporing, registrerer dine turer og konfigurerer et geofjerde rundt installasjonen. Du vil få et varsel på e-post i tilfelle systemet finnes utenfor geofjerdet.

Victron Energy tilbyr flere 4G-moduler og GlobalLink 520-modemet, som fungerer uten månedlige avgifter eller abonnementer, de første fem årene. Se våre 4G-modem Se vår GlobalLink 520

AC devices

You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Television
  • Refrigerator
  • Microwave

Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.

Boat engines

Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.

Battery Management Systems

Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.

Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.

Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.

Se alle våre systemer for batteribehandling

Batterimonitorer

En batterimonitor er som en «drivstoffmåler» for ditt batteri. Den registrerer strømmen som forbrukes og lades. Batterimonitoren beregner ladetilstand, gjenværende kapasitet og tiden til den er tom. Batterispenningen gir ikke en nøyaktig indikasjon på batterinivået (spesielt ikke under belastning). En batterimonitor gjør det.

Victron Energy-batterimonitorer holde oversikt over historiske data, slik som antall ladesykluser, dypeste utladning, høyeste spenning, laveste spenning osv. Den varsler brukeren om kritiske forhold som lav spenning eller lav ladning og kan også slå av hele strømforsyningen med det formål å unngå dyre batteriskader, eller start av en generator.

Victron tilbyr batterimonitorer med eller uten skjerm. Smart-versjoner kan brukes for å spore detaljerte data og justere innstillinger i vår gratis VictronConnect-app.

De fleste litiumsystemer krever et system for batteribehandling, som kan sende batteriinformasjon til det bredere systemet. Batteriskjermen kan dermed være overflødig. Se System for batteribehandling for mer informasjon. Se alle våre batterimonitorer

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

Boat Network

Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat Electronics

A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • Navtex
  • Auto pilot
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pumps
  • Windlass
  • Bow thruster
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

DC-DC-ladere

DC-DC-omformere, eller batteri-til-batteri-ladere (omformere med innebygde ladealgoritmer) anvendes i doble batterisystemer, hvor den (smarte) dynamoen og startbatteriet har blitt kombinert med servicebatteriet (med like eller forskjellige spenninger) for å kunne lade den. De kan også anvendes til å lade applikasjoner som kommer med dedikerte batterier (slik som baugpropeller), eller til å drive applikasjoner som har en spenning som er forskjellig fra servicebatteribanken.

De fleste DC-DC-ladere kan anvendes i 12 V- eller 24 V-systemer og alle vurderes som å være egnet til både bly-syre- og litiumbatterier. Enkelte modeller av DC-DC-lader kan kobles i parallell for å kunne øke utgangsstrømmen. DC-DC-laderne anses å være en perfekt og sikker løsning for å lade litiumbatteribanker fra smarte dynamoer (og bly-syre-batterier).

Lading av litiumbatterier fra dynamoen
De fleste dynamoer kan ikke kobles direkte til litiumbatterier. Et litiumbatteri vil trekke mer strøm enn hva dynamoen kan levere. Dette vil føre til permanent skade på dynamoen. Strømbegrensning er et av alternativene for å holde seg innenfor den sikre sonen til dynamoen og ikke skade dynamoen.

Victron tilbyr flere løsninger for å kunne løse problemet, hvorav en av dem er DC-DC-vekslere:

  • DC-DC converters act as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.
  • Victron also offers alternative solutions for dual battery systems powered by alternators. Some (smart) BMS products physically limit the current drawn from the alternator, in other systems, battery combiners might be a solid option. See the datasheets for more info.
Se vårt utvalg av DC-DC-vekslere

GX GSM Dongle

The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

GX Touch

Victron Energy Cerbo GX representerer kommunikasjonssenteret for din systeminstallasjon. Den lar deg alltid ha perfekt kontroll uansett hvor du er og maksimerer ytelsen. Den valgfrie GX Touch 50 representerer en følgesvenn til Cerbo GX. Den kommer med en fem tommers berøringsskjerm som gir en umiddelbar oversikt over ditt system og lar deg justere innstillingene på et øyeblikk.

Overvåk batteriets ladetilstand, strømforbruk, høst kraft fra PV, generator og strømnett, eller sjekk tanknivåer og temperaturmålinger. Kontroller inngangsstrømgrensen til landstrømmen på en enkel måte, (auto)start/stopp av generator(er) eller konfigurerer stille perioder for å unngå start av generatoren midt på natten. Endre innstillinger for å kunne optimalisere systemet, følge opp varslinger, utføre diagnostiske kontroller og løse utfordringer eksternt ved å bruke gratisportalen Victron Remote Management (VRM).

Cerbo GX er et visuelt system som er enkelt å bruke og gjør enhver strømutfordring til en uanstrengt opplevelse. Du vil ganske enkelt koble gjennom Victron Remote Management (VRM)-portalen, eller få direkte tilgang ved å bruke den valgfrie GX Touch 50-skjermen, en multifunksjonsskjerm eller vår VictronConnect-app takket være dens ekstra Bluetooth-funksjon.

Galvanic Isolator

A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter/Charger

The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the battery as a buffer to assist the shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use motorised equipment without overheating.
  • Low self consumption.

For this power profile we would recommend:

We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).

We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.

MFD GX-integrasjon

The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.

Shore Power

In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.

The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.

See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT charger

Solar panel

More and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.

See our Solar Calculator to size the solar panels

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.

VE.Direct Bluetooth Smart dongle

The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do

VRM - Victron Remote Management

Overvåke og administrere

Overvåke og administrere Victron Energy-systemer fra hvor som helst og fanger opp potensielle problemer tidlig ved å konfigurere varsler og alarmer. VRM tilbyr deg perfekt kontroll uansett hvor du er.

VRM fungerer med en GX-enhet som Cerbo GX med internettilkobling, GlobalLink 520 eller GSM LTE 4G for mindre systemer.

Overvåking

Overvåk batteriets ladetilstand, strømforbruk, strømuttak fra solcelle, generator og strømnett i sanntid. Optimaliser energihøsten og bruken historikkgrafer og detaljerte analytiske rapporter. Oppdag potensielle problemer tidlig ved å konfigurere varsler og følge opp alarmer for å kunne forhindre endelig systemfeil.

Administrer

Kontroller inngangsstrømgrensen til landstrømmen på en enkel måte, slå på vekselretter, (auto)start/stopp av generatorer eller konfigurerer stille perioder for å unngå start av generatoren midt på natten. VRM kan brukes til å endre alle innstillinger, overvåke alarmer, utføre diagnostiske kontroller og løse utfordringer uansett hvor du er.

Se alle våre GX-enheter

Lynx Smart BMS

The Lynx Smart BMS er et dedikert system for batteribehandling for Victron Lithium Smart-batterier (for ikke Victron Lithium-batterier, se nedenfor). Det finnes flere BMS-er tilgjengelige for våre smarte litiumbatterier, og Lynx Smart vurderes som det mest funksjonerike og komplette alternativet. Det har følgende hovedfunksjoner:

  • Innebygd 500 A-kontaktor som brukes som en sikkerhetsmekanisme og er egnet som en fjernstyrbar bryter for hovedsystemer.
  • Batterimonitoren indikerer ladeprosent og flere data.
  • Forhåndsalarm: gir en advarsel før systemet slår seg av og dette skyldes, for eksempel, lav celle.
  • Bluetooth som brukes med vår VictronConnect-app, for konfigurering og overvåking.
  • Lokal og ekstern overvåking med en Victron Gx-enhet, slik som Cerbo GX.

System for batteribehandling

Det dedikerte systemet for batteribehandling (BMS) beskytter Victron Lithium Smart-batterier mot dype utladninger, overlading og høye temperaturer. I tilfelle kritiske verdier overskrides, vil BMS virke umiddelbart: laster kobles fysisk fra ved dyp utladning og lading stoppes i tilfele det finnes en risiko for overlading. Høye temperaturer utløser en umiddelbar slutt på lading og utlading.

Batteriovervåking

Batteriovervåking er innebygd i Lynx Smart BMS; det kreves ingen separat batterimonitor. Batteribanken kan overvåkes med VictronConnect ved å bruke Bluetooth, når den er koblet til en GX-enhet, også med VRM, vår løsning for fjernovervåking.

Lynx-distribusjonssystem

Produktet er en del av det modulære Lynx-samleskinnesystemet. Det gir Lynx-distributøren som er en modulær samleskinne med likestrøm som inneholder 4 likestrømssikringer og overvåker deres status i VictronConnect og VRM og andre DC-koblinger for å kunne håndtere distribusjon, sikring, batteriovervåking og/eller behandling av litiumbatterier.

Litiumbatterier som ikke er fra Victron

Lynx-samleskinnesystemet kan også anvendes til likestrømsdistribusjonen og overvåkingen av litiumbatterier som ikke er fra Victron. Erstatt i dette tilfelle Lynx Smart-systemet for batteribehandling med Lynx Shunt VE.Can for overvåking av andre batterier. Se alle Lynx-moduler

Lynx Distributor

The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).

Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.

Lynx Distribution system

This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).

Se alle Lynx-moduler
Systemeksempler

Strømforbruket vil variere fra yacht til yacht og fra eier til eier, selv på seilbåter. Her er to eksempler - med et normalt og tyngre daglig energiforbruk - på hvordan en Optimal energiplan for en seilbåt kan se ut. Vær oppmerksom på at mange flere faktorer spiller inn når du designer og installerer din optimale løsning: Victron Professional hjelper deg gjerne med det.

Se den detaljerte tabellen og hele delen på en ordentlig måte ved å bruke en moderne nettleser.

Vanlig
Tyngre
Seilbåt inntil 26-40 fot, med 1-4 seilere ombord
Samme båt eller større, men brukt mer intenst: lengre hjemmefra, mer komfort, utstyr og folk om bord.
Forbruk
Daglig energiforbruk
1,2 kWh
2,4 kWh
Toppkraft
900 W
2800 W
Lagring og invertering
Victron Multiplus
12/500
12/1600
Eller Quattro hvis det er en dynamo
BatteryProtect
100 A
100 A
Husholdningsbatteri
220 Ah 12 V Super cycle AGM eller 100 Ah - 150 Ah 12,8 V litium
2 x 220 Ah 12 V Super cycle AGM
eller 200 Ah 12,8 V litium (og 12/200 BMS)
System for batteribehandling
Litium: Lynx Smart BMS
Likestrømsdistribusjon
2x Lynx-distributør
BatteryCombiner
Cyrix 120 A (dynamo avhengig)
For Litium: 2x Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC-lader
Cyrix 120 A (dynamo avhengig)
For Litium: 2x Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC-lader
Generasjon
Dynamo
70 A - 90 A
70 A - 90 A
Landstrømvurdering 230 V
16 A
16 A
Galvanisk isolator
16 A (ikke-metallbåter)
eller isolasjonstransformator 3600 VA (metall / alu-båter)
16 A (ikke-metallbåter)
eller isolasjonstransformator 3600 VA (metall / alu-båter)
Lading
via Multiplus
via Multiplus
Soldrevne
±160 W
±160 W
(helst mer om mulig)
Solar Charger
(Smart) MPPT 75/15
Juster i henhold til kombinert panelspenning
Overvåking
batterimonitor
BMV-712 Smart
Lynx Smart BMS
Utvidelser
Tilgjengelige utvidelser
Cerbo GX og GX Touch 50
Cerbo GX og GX Touch 50
GX GSM-modul
GX GSM-modul
Vis hele listen

Din nettleser støtter ikke de nyeste teknologiene for å vise delen korrekt. Bruk en moderne nettleser.

Dykk inn i den marine marine energiens verden

Finn din lokale forhandler

Vårt veletablerte globale nettverk av lokale Victron Professionals er dedikert til å hjelpe til med å finne en optimal løsning for din utfordring.

Stol på vår verdensomspennende tjeneste

Hos Victron synes vi det er viktig at kundene blir betjent og får støtte raskt og kompetent. Dette er grunnen til at vårt globale nettverk av Victron Professionals kan gi et veldig høyt nivå av teknisk kunnskap og er opptatt av å gi reparasjoner så raskt som mulig.

Så du kan starte eller fortsette reisen din, uansett hvor du er på vei.